(+48) 91 813 62 88
(+48) 513 792 173

ul. Jana Pawła II 42
70-413 Szczecin

Organizacja Pożytku Publicznego

KRS:
0000663608

Edukacja

Kampanie społeczne profilaktyki raka płuca

logo Pogoń Raka

Nasze Stowarzyszenie jest organizatorem biegu Pogoń Raka.

Do tej pory odbyły się dwie edycje w 2017 i 2018 roku - w chwili obecnej trwają zapisy i przygotowania do kolejnej - trzeciej edycji.

Celem wydarzenia jest promowanie aktywnego stylu życia wolnego od dymu tytoniowego, a także budowanie świadomości raka płuca oraz potrzeby regularnych badań profilaktycznych.

Eksperci od dawna alarmują, że rak płuca jest pierwszą przyczyną zgonów wśród Polaków. Zwykle nie daje wczesnych objawów, a niestety późno wykrywany, nie ma dobrych rokowań. Jak ustrzec się przed tym nowotworem? Główną przyczyną występowania raka płuca jest palenie tytoniu, jednak mało kto wie, że problem ten dotyka nie tylko palaczy. Dlatego odpowiedzią jest kompleksowa profilaktyka! Prowadzenie aktywnego trybu życia wolnego od dymu tytoniowego oraz poddawanie się regularnym badaniom może uchronić nas przed rakiem płuca. Właśnie do kształtowania takich postaw chcemy zachęcać.

Bieg POGOŃ RAKA - jest biegiem przełajowym na dystasie 5 km - na wszystkich uczestników, którzy ukończą bieg, zawsze czekają oryginalne medale okolicznościowe, a także nagrody. Kibice z kolei mogą zajrzeć na stoiska edukacyjne Państwowej Inspekcji Sanitarnej, gdzie możliwe jest np. wykonanie pomiaru wydolności płuc (badanie spirometryczne), a także pomiar stężenia tlenku węgla w wydychanym powietrzu u osób palących.

Dostępne są również materiały edukacyjne dotyczące szkodliwości palenia tytoniu, zaś dla młodszych dzieci organizujemy konkursy z drobnymi nagrodami.

przejdź do strony Biegu
img

Jesteśmy współorganizatorem kampanii społecznej

liczy się czas logo

O tym, jak przebiegać będzie schemat leczenia pacjentów z rakiem płuca mogliśmy dowiedzieć się podczas majowego warsztatu edukacyjnego dla dziennikarzy i pacjentów, poprowadzonego przez prof. Pawła Krawczyka.

Podczas warsztatu uzyskaliśmy odpowiedź na pytania:

  • Jak majowe decyzje refundacyjne zmieniają perspektywę leczenia raka płuca w Polsce?
  • Jakie grupy chorych uzyskały dostęp do nowoczesnego leczenia, a jakie wciąż na to czekają?
  • Czy możemy już dzisiaj mówić o kompleksowości leczenia raka płuca w Polsce?

Prof. Paweł Krawczyk, kierownik Pracowni Immunologii i Genetyki w Katedrze i Klinice Pneumonologii, Onkologii i Alergologii Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, wyjaśnił, że 1 maja br. MZ wprowadziło na listę leków refundowanych immunoterapię w leczeniu chorych na niedrobnokomórkowego raka płuca. Przyznał, że to dobra wiadomość. Jednocześnie, zwrócił uwagę, że pewne grupy pacjentów chorych na NDRP nadal nie mają dostępu do nowoczesnych opcji leczenia.

Jak zauważył ekspert, znaczna grupa chorych, m.in. chorzy na raka niepłaskonabłonkowego w II linii nie ma obecnie w Polsce żadnej innowacyjnej opcji leczenia poza chemioterapią, gdy tymczasem wiemy, że immunoterapia mogłaby wielu z nich znacznie przedłużyć życie. Prof. Krawczyk wyraził nadzieję, że lista refundowanych immunoterapeutyków oraz innych leków będzie dalej poszerzana, tak by zabezpieczyć potrzeby wszystkich pacjentów chorych na raka płuca.

Spotkanie warsztatowe to jedna z pierwszych inicjatyw kampanii edukacyjnej, którą przygotowują wspólnie: Stowarzyszenie Walki z Rakiem Płuca oddział Szczecin, Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych i Polskie Amazonki Ruch Społęczny. Już odliczamy czas, do prezentacji naszej kampanii edukacyjnej.

Zdjęcia z konferencji

przejdź do strony kampanii
img

Partnerem kampanii jest firma
Roche


Kampania #NiePaleWcale!

Pod koniec kwietnia ruszyła kampania społeczna #NiePaleWcale! – to projekt skierowany do dziewcząt (16+) i młodych kobiet mający na celu zniechęcenie ich do palenia papierosów. Skierowany jest zarówno do Pań, które już rozpoczęły swoją "przygodę" z papierosem jak i tych, które jeszcze nigdy nie paliły.

Celem kampanii jest jasny przekaz, że palenie papierosów nie jest już modne, szkodzi zdrowiu, powoduje wiele chorób, w tym nowotworowych, co w przypadku kobiet - przyszłych matek przynosi szkody zarówno im jak i ich dzieciom.

Pragniemy również uświadomić grupie docelowej, że choroby związane z paleniem takie jak zawał, udar czy choroba nowotworowa to końcowe konsekwencje nałogu. W międzyczasie palenie ma wpływ na urodę (przedwczesne starzenie się skóry, zmiana kolorytu, trądzik, przebarwienia, pajączki naczyniowe), płodność, gospodarkę hormonalną, wygład zębów i dłoni. O też odrzucenie społeczne ze względu na zachowanie i zapach (smród papierosowy).

Narzędzia użyte w kampanii to krótki dynamiczny, przyciągający uwagę film, zdjęcia, grafiki edytowane w mediach społecznościowych (FB, Instagram, Snapchat), na stronie internetowej Stowarzyszenia i na stronach naszych partnerów. Gestem charakterystycznym kampanii maja być skierowane w dół dwa palce (wskazujący i serdeczny).

Do udziału w przedsięwzięciu chcemy zachęcić młodzieżowych celebrytów, którzy pozowali by do zdjęć z gestem kampanii i popierali akcję. Zdjęcia te publikowane będą również w wyżej wymienionych mediach. Liczymy na to, że pod wpływem takiego przekazu wiele młodych kobiet i dziewcząt zastanowi się czy palenie ma jakikolwiek sens? Jednak naszym głównym celem jest to by jak najwięcej kobiet zaprzestało palić papierosy a dziewczęta, które dotychczas nie palą nigdy nie sięgnęły po tą używkę.

Czas trwania kampanii to 6 miesięcy.

Nasze działania podczas kampanii #NiePaleWcale! wspiera firma
Internet Plus logo
za co serdecznie dziękujemy

Zdjęcia do kampanii

przejdź do profilu kampanii na Facebooku
img

Sponsorami kampanii są firmy:
Roche MSD


Akcja "LISTOPAD - MIESIĄCEM ŚWIADOMOŚCI RAKA PŁUCA"

Nie dyskryminuj raka płuca, on nie dyskryminuje Ciebie!

Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych wraz ze Stowarzyszeniem Walki z Rakiem Płuca w Gdańsku oraz Stowarzyszeniem Walki z Rakiem Płuca Oddział Szczecin rozpoczęły w listopadzie kampanię społeczną „Nie dyskryminuj raka płuca, on nie dyskryminuje Ciebie”. Kampania została przygotowana wspólnie z organizacją Lung Cancer Europe (LuCE) i będzie realizowana w różnych krajach europejskich w przeciągu najbliższych miesięcy.

Przesłanie kampanii jest proste: każdy może zachorować na raka płuca, niezależnie od trybu życia, jaki prowadzi. Dlatego tak ważne są badania profilaktyczne i wczesna diagnoza, która może uratować życie. Pragniemy zwrócić uwagę na wszechobecną dyskryminację osób chorych na raka płuca – przekonuje Ewelina Szmytke ze Stowarzyszenia Walki z Rakiem Płuca.

Badania pokazują, że 55% ludzi uważa, że osoby chore na raka płuca „zapracowały” na swoją chorobę, np. poprzez lata palenia tytoniu. Niewątpliwie palenie papierosów jest jedną z głównych przyczyn nowotworów płuc, jednak diagnozę co roku słyszą tysiące ludzi, którzy nigdy nie palili i nie byli narażeni na bezpośrednie działania substancji rakotwórczych.

Nasza wspólna kampania ma na celu zniesienie stygmatyzacji chorych na raka płuca i podniesienie świadomości oraz wiedzy na temat profilaktyki i leczenia tej choroby – tłumaczy Szymon Chrostowski, Prezes PKPO.W ramach kampanii prezentujemy sylwetki czterech zupełnie różnych osób, u których zdiagnozowano raka płuca. Ich historie pokazują, że nikt nie spodziewa się, że zachoruje na nowotwór, ale może on spotkać każdego.
Stąd hasło kampanii: „Nie dyskryminuj raka płuca, on nie dyskryminuje Ciebie” – dodaje Chrostowski.

Rak płuca jest głównym zabójcą wśród nowotworów złośliwych w Europie.
Co roku odbiera życie około 353 000 Europejczyków, co oznacza, że choroba ta jest przyczyną większej liczby zgonów niż rak piersi, jelita grubego i prostaty, łącznie.

W Europie rak płuca jest trzecim najczęściej występującym rodzajem raka u kobiet...

Plakaty promujace kampanię:

czytaj więcej o kampanii
listopad miesiacem świadomości

Czy wiedzą Państwo, że:

Rak płuca, z szacunkową liczbą 353 000 zgonów każdego roku, to niekwestionowany lider pod względem liczby zgonów spowodowanych przez choroby nowotworowe w Europie – zabija więcej osób niż nowotwory piersi, jelita grubego i prostaty łącznie. Pomimo wzrostu częstości występowania2, nowe badanie przeprowadzone w dziewięciu krajach Europy wykazało powszechny brak wiedzy na temat raka płuca. Wielu europejskich respondentów nie potrafiło zidentyfikować czynników ryzyka oraz objawów raka płuca, a tylko nieliczni byli w stanie rozpoznać dotkliwe skutki tej choroby. Aby wyeliminować ten brak wiedzy firma Bristol-Myers Squibb i organizacja Lung Cancer Europe (LuCE) rozpoczęły realizację programu Następny Krok w Walce z Rakiem Płuca, publicznej kampanii informacyjnej, której celem jest zachęcenie społeczeństwa, a w szczególności tych osób, u których ryzyko wystąpienia raka płuca jest wysokie, do PODJĘCIA KROKÓW przeciwko chorobie poprzez pozostawanie ŚWIADOMYM, poddawanie się KONTROLI oraz Rozmowę ze swoim lekarzem.

Zgodnie z badaniem

Wiedza o raku płuca, jego czynnikach ryzyka oraz objawach jest niska:

  • Sześć na dziesięć osób (57%) odpowiedziało,że nie dysponuje wiedzą na temat tej choroby
  • Jedynie sześć na dziesięć osób potrafiło zidentyfikować poważniejsze objawy,takie jak uporczywy kaszel (63%), uczucie duszności (60%) czy plwocinę koloru rdzy (56%)
  • 20% osób nie potrafiło zidentyfikować żadnego objawu raka płuca
  • Alarmująca liczba osób nie potrafiła zidentyfikować niektórych spośród głównych czynników ryzyka, w tym palenia papierosów (18%), biernego palenia papierosów (35%) oraz przypadków występowania raka płuca w rodzinie (51%)
  • 11% osób nie potrafiło zidentyfikować żadnego czynnika ryzyka zachorowania na raka płuca

Istnieją fałszywe wyobrażenia co do tego, kto jest zagrożony:

  • 62% osób jest przekonanych, że rak płuca to wyłącznie choroba palaczy
  • 61% osób jest przekonanych, że rak płuca nie może dotknąć osób, które nigdy nie paliły papierosów
  • 78% osób nie sądziło, że ludzie dalej mogą być w grupie ryzyka, nawet jeśli z powodzeniem rzucili palenie papierosów wiele lat temu